Szlakiem przypraw

Egzotyczne przyprawy przybyły z Azji do Europy już w późnym średniowieczu. Były one jednym z najbardziej pożądanych i drogich produktów, dlatego Europejczycy szukali tańszych sposobów na ich zdobycie.

Odkrycie drogi morskiej do Indii stworzyło nowe możliwości.

Handel przyprawami rozwinął się już bardzo dawno temu. W starożytności pieprz i cynamon były znane w Europie dzięki żołnierzom Aleksandra Wielkiego, którzy sprowadzili je podczas swoich podbojów w Persji i Indiach.

W X w. handel przyprawami rozwinęli Arabowie. W tym czasie przyprawy były dostarczane do Europy drogą lądową, przez terytorium Arabii. Towar był doręczany do pośredników, którzy następnie sprzedawali przyprawy w Europie za duże pieniądze.

Odkrycie bezpośredniej drogi morskiej do krajów, w których uprawiany jest pieprz, cynamon i gałka muszkatołowa, rozwiązałby problem pośrednictwa i opłat za cło.

Te rozważania doprowadziły ostatecznie do wyprawy Vasco da Gama w lipcu 1497 roku. Vasco da Gama był portugalskim żeglarzem, który postanowił odnaleźć właściwą drogę do Indii.

Trasa

W swoją podróż Vasco da Gama wyruszył 8 lipca 1497 roku z portu w Lizbonie. Jego trasa wiodła wzdłuż wschodniego wybrzeża Afryki, przez Morze Arabskie aż do Indii.

Da Gama opłynął Indie i Ceylon, dotarł do Zatoki Bengalskiej i cieśniny Malakka oraz Morza Banda, a w końcu na wyspę przypraw.

Pierwszym Europejczykiem, który dotarł na Wybrzeże Malabarskie był właśnie Vasco da Gama. Portugalski żeglarz następnie zawarł umowy handlowe i wróciła w lipcu 1499 roku do Lizbony ze statkiem pełnym przypraw.

Znaczenie tego odkrycia

W ciągu kilku dziesięcioleci aż połowa azjatyckich przypraw była przewożona drogą morską.

W roku 1524 król Jan III mianował Vasco da Gamę wicekrólem Indii. Jego podróż i odkrycia otworzyły drogę dla Portugalii do wielkiego świata przypraw, które od 1506 do 1570 roku przynosiły niesamowite zyski. Był to także jeden z powodów dla kolonizacji, ponieważ inne główne potęgi europejskie chciały skorzystać także z możliwości zysku.